Den goda kommunikationen : rösten, kroppsspråket och retoriken / Lotta Juhlin ; [teckningar: Erika Eklund].
Language: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, 2005Edition: 2., [omarb. och utök.] upplDescription: 192 s. ill. 23 cm 1 CDISBN:- 9789144038735
- 9144038739
- Muntlig framställning
- Verbal kommunikation -- psykologiska aspekter
- Communication
- Kinesics
- Retorik
- Presentationsteknik
- Kommunikation
- Interpersonell kommunikation
- Retorik
- Information och kommunikation
- Muntlig framställning
- Verbal kommunikation
- Interpersonell kommunikation
- Retorik
- Information och kommunikation
- Public speaking
- 808.5 22/swe
- Fc.063
- Doef
Item type | Current library | Shelving location | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
Course literature | Biblioteket HKR | Biblioteket | 808.5 Juhlin | Available | 11156000197065 | |
Course literature | Biblioteket HKR | Biblioteket | 808.5 Juhlin | Available | 11156000191529 | |
Course literature | Biblioteket HKR | Biblioteket | 808.5 Juhlin | Available | 11156000170177 | |
Course literature | Biblioteket HKR | Biblioteket | 808.5 Juhlin | Available | 11156000146855 | |
Dayloan | Biblioteket HKR | Biblioteket | 808.5 Juhlin | Available | 11156000146840 |
CD i ficka, 3. tr., 2009 ; 4. tr., 2010 ; 7. tr., 2014; 12 tr., 2017
1. Den goda kommunikationen -- 2. I retorikens värld -- 3. Kroppsspråket -- 4. Lite hum om rösten -- 5. Kvinnligt/manligt -- 6. Ledarens kommunikativa ansvar -- 7. Den sociala kompetensen -- 8. Missnöjda kunder, gnälliga medarbetare eller provokativa åhörare -- 9. Autentiska fall -- 10. Iakttagelser och reflektioner under en läkares arbetsdag -- 11. Glad röstvård -- 12. Artikulationen -- 13. Övningar i grupp -- 14. Sammanfattning
Den här boken handlar om lusten och glädjen i att kommunicera och nå fram med sitt budskap. Den innehåller många praktiska råd och övningar som hjälper dig att tala så att folk hör vad du säger och förstår vad du menar – alldeles oavsett om du är politiker, sjuksköterska, präst, företagare, lärare, läkare, telefonist, servicearbetare, advokat, student, förälder, ledare eller festtalare. Författaren hämtar exempel ur sin egen erfarenhet och beskriver såväl lyckade tillfällen som dråpliga fadäser och feltramp, vilket ger både roliga och värdefulla insikter. Boken vänder sig till dig som vill få större genomslagskraft i dina budskap och träna förmågan att tala och framträda. I denna nya upplaga har innehållet omarbetats och flera kapitel har tillkommit, bl.a. Social kompetens, Ledarskapets kommunikation och Autentiska fall. Med boken följer en nyinspelad ljud-cd med exempel på olika röster (t.ex. klämda, spruckna, knarriga) som tydligt visar röstens betydelse för kommunikationen. Cd:n innehåller också röstövningar och ”snackor” – dialoger. Under rubriken "Ladda ner" till höger kan du lyssna på ett smakprov.