Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys / Mattias Lundin och Gunilla Gunnarsson.
Language: Swedish Publisher: Stockholm : Liber, 2010Manufacturer: KinaEdition: 1. upplDescription: 124 s. 21 cmISBN:- 9789147094035
- 507.1 22
- Eabu
Item type | Current library | Shelving location | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Course literature | Biblioteket HKR | Biblioteket | 507.1 Lundin | Available | 11156000167449 | |||
Course literature | Biblioteket HKR | Biblioteket | 507.1 Lundin | Available | 11156000180575 | |||
Course literature | Biblioteket HKR | Biblioteket | 507.1 Lundin | Available | 11156000180463 | |||
Dayloan | Biblioteket HKR | Biblioteket | 507.1 Lundin | Available | 11156000170310 |
Kap. 1 Skapa lärande i elevgruppen - den didaktiska utmaningen -- Lärares handlingsutrymme -- Kap. 2 Varför och vad? -- Undervisning med utgångspunkt i olika ställningstaganden -- Vad räknas som kunskap? -- Kap. 3 Vem - eleven som deltagare -- Det gemensamma lärandet -- Att vara normkritisk i mötet med elever -- Kap. 4 Hur innebörder skapas -- Att analysera klassrumsinteraktion -- Hur ord ges innebörd -- Elevernas frågor - en möjlighet till feedback -- Lärarens frågor - ett redskap i arbetet -- Att kommunicera naturvetenskaplig kunskap -- Kap. 5 Situationellt lärande - när och var -- Minnets kontextberoende -- Erfarandets betydelse för lärprocessen -- Situationens betydelse för erfarandet -- Kap. 6 Bedöma och betygsätta naturvetenskapliga kompetenser -- Perspektivskifte -- Varför ska elevernas prestationer bedömas -- Vad ska bedömas? -- Hur kan elevernas prestationer bedömas? -- Kap. 7 Pedagogisk grundsyn -- didaktiska val