Syndetics cover image
Image from Syndetics

Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys / Mattias Lundin och Gunilla Gunnarsson.

By: Contributor(s): Language: Swedish Publisher: Stockholm : Liber, 2010Manufacturer: KinaEdition: 1. upplDescription: 124 s. 21 cmISBN:
  • 9789147094035
Subject(s): DDC classification:
  • 507.1 22
Other classification:
  • Eabu
Contents:
Kap. 1 Skapa lärande i elevgruppen - den didaktiska utmaningen -- Lärares handlingsutrymme -- Kap. 2 Varför och vad? -- Undervisning med utgångspunkt i olika ställningstaganden -- Vad räknas som kunskap? -- Kap. 3 Vem - eleven som deltagare -- Det gemensamma lärandet -- Att vara normkritisk i mötet med elever -- Kap. 4 Hur innebörder skapas -- Att analysera klassrumsinteraktion -- Hur ord ges innebörd -- Elevernas frågor - en möjlighet till feedback -- Lärarens frågor - ett redskap i arbetet -- Att kommunicera naturvetenskaplig kunskap -- Kap. 5 Situationellt lärande - när och var -- Minnets kontextberoende -- Erfarandets betydelse för lärprocessen -- Situationens betydelse för erfarandet -- Kap. 6 Bedöma och betygsätta naturvetenskapliga kompetenser -- Perspektivskifte -- Varför ska elevernas prestationer bedömas -- Vad ska bedömas? -- Hur kan elevernas prestationer bedömas? -- Kap. 7 Pedagogisk grundsyn -- didaktiska val
Holdings
Item type Current library Shelving location Call number Status Date due Barcode Item holds
Course literature Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Available 11156000167449
Course literature Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Available 11156000180575
Course literature Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Available 11156000180463
Dayloan Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Available 11156000170310
Total holds: 0

Kap. 1 Skapa lärande i elevgruppen - den didaktiska utmaningen -- Lärares handlingsutrymme -- Kap. 2 Varför och vad? -- Undervisning med utgångspunkt i olika ställningstaganden -- Vad räknas som kunskap? -- Kap. 3 Vem - eleven som deltagare -- Det gemensamma lärandet -- Att vara normkritisk i mötet med elever -- Kap. 4 Hur innebörder skapas -- Att analysera klassrumsinteraktion -- Hur ord ges innebörd -- Elevernas frågor - en möjlighet till feedback -- Lärarens frågor - ett redskap i arbetet -- Att kommunicera naturvetenskaplig kunskap -- Kap. 5 Situationellt lärande - när och var -- Minnets kontextberoende -- Erfarandets betydelse för lärprocessen -- Situationens betydelse för erfarandet -- Kap. 6 Bedöma och betygsätta naturvetenskapliga kompetenser -- Perspektivskifte -- Varför ska elevernas prestationer bedömas -- Vad ska bedömas? -- Hur kan elevernas prestationer bedömas? -- Kap. 7 Pedagogisk grundsyn -- didaktiska val