Syndetics omslagsbild
Bild från Syndetics

Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys / Mattias Lundin och Gunilla Gunnarsson.

Av: Medverkande: Språk: Svenska Utgivningsuppgift: Stockholm : Liber, 2010Tillverkare: KinaUtgåva: 1. upplBeskrivning: 124 s. 21 cmISBN:
  • 9789147094035
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 507.1 22
Annan klassifikation:
  • Eabu
Innehåll:
Kap. 1 Skapa lärande i elevgruppen - den didaktiska utmaningen -- Lärares handlingsutrymme -- Kap. 2 Varför och vad? -- Undervisning med utgångspunkt i olika ställningstaganden -- Vad räknas som kunskap? -- Kap. 3 Vem - eleven som deltagare -- Det gemensamma lärandet -- Att vara normkritisk i mötet med elever -- Kap. 4 Hur innebörder skapas -- Att analysera klassrumsinteraktion -- Hur ord ges innebörd -- Elevernas frågor - en möjlighet till feedback -- Lärarens frågor - ett redskap i arbetet -- Att kommunicera naturvetenskaplig kunskap -- Kap. 5 Situationellt lärande - när och var -- Minnets kontextberoende -- Erfarandets betydelse för lärprocessen -- Situationens betydelse för erfarandet -- Kap. 6 Bedöma och betygsätta naturvetenskapliga kompetenser -- Perspektivskifte -- Varför ska elevernas prestationer bedömas -- Vad ska bedömas? -- Hur kan elevernas prestationer bedömas? -- Kap. 7 Pedagogisk grundsyn -- didaktiska val
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Placering Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Kurslitteratur Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Tillgänglig 11156000167449
Kurslitteratur Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Tillgänglig 11156000180575
Kurslitteratur Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Tillgänglig 11156000180463
Dagslån Biblioteket HKR Biblioteket 507.1 Lundin Tillgänglig 11156000170310
Antal reservationer: 0

Kap. 1 Skapa lärande i elevgruppen - den didaktiska utmaningen -- Lärares handlingsutrymme -- Kap. 2 Varför och vad? -- Undervisning med utgångspunkt i olika ställningstaganden -- Vad räknas som kunskap? -- Kap. 3 Vem - eleven som deltagare -- Det gemensamma lärandet -- Att vara normkritisk i mötet med elever -- Kap. 4 Hur innebörder skapas -- Att analysera klassrumsinteraktion -- Hur ord ges innebörd -- Elevernas frågor - en möjlighet till feedback -- Lärarens frågor - ett redskap i arbetet -- Att kommunicera naturvetenskaplig kunskap -- Kap. 5 Situationellt lärande - när och var -- Minnets kontextberoende -- Erfarandets betydelse för lärprocessen -- Situationens betydelse för erfarandet -- Kap. 6 Bedöma och betygsätta naturvetenskapliga kompetenser -- Perspektivskifte -- Varför ska elevernas prestationer bedömas -- Vad ska bedömas? -- Hur kan elevernas prestationer bedömas? -- Kap. 7 Pedagogisk grundsyn -- didaktiska val